Revistć lunarć de literaturć, eseu, arte vizuale, muzicć,
fondatć īn februarie 1990 la Arad

Anul XXIV, nr. 1-2-3 (274-275-276), 2013

despre noi
contact
arhiva
 

 

Contact

 

Mihai Măniuţiu, Exorcisme, Editura „Bybliotek", 2011, 138 p.

Mihai Măniuţiu, Pānă una-alta, Editura „Bybliotek", 2012, 162 p.

Prima e o carte de panseuri proaspete īn expresie şi teme, a doua una de poeme scrise īntr-o stare de libertate interioară necenzurată de nimic şi cu o fervoare imaginativă sfidīnd orice inhibiţie sau constrīngere asociativă īn expresie. M. M. nu-i doar un regizor extraordinar, ci şi un scriitor autentic.

(****)

 

petru m. haş, aicea plouă de rupe, poeme, Editura „Brumar", 2012, 79 p.

Poezia unui precursor al minimaliştilor lirici de astăzi, inteligentă, ironică, autopersiflantă. Puterea ei de seducţie este reală.

(*****)

 

Domnica Pop, Frica, Editura „Mirador", 2012, 84 p.

Poezie bună, concentrată, mizīnd deopotrivă pe sugestie cīt şi pe emoţia reală īncorporată vizibil īn vers.

(****)

 

Octavian Doclin, Ada D. Cruceanu, Faţă īn faţă, publicistică, atitudini, anchete literare, portrete sentimentale, interviuri, mărturisiri, Editura „Marineasa", 2012, 199 p.

Marea surpriză a acestei cărţi de publicistică nu este Ada D. Cruceanu, critic literar şi eseist cu o prestaţie revuistică notorie īn partea de vest a ţării, ci poetul Octavian Doclin, redactorul-şef al revistei „Refelex", a cărui faţetă publicistică surprinde plăcut: temperamental, neinhibat, fără frustrări provinciale sau partizanat literar ori retorică pro domo. Punctele sale de vedere, opţiunile, corecţiile aduse altora, disocierile de idei şi atitudini se reţin cu plăcere.

(****)

 

Marian Drumur, Dascălii, dascălii, Editura „Eubeea", 2012, 317 p.

O proză a mediului social profesoral şi şcolar cu toată anecdotica şi specificul acestei realităţi de astăzi.

(**)

 

viorel bucur, rugă īntr-o biserică goală, Editura „casa cărţii de ştiinţă", 2012, 90 p.

Poezie delicat nostalgică, nu lipsită de calitate expresivă.

(***)

 

Andres Sanchez Robayna, Umbra şi aparenţa, ediţie bilingvă spaniolă-romānă, traducere şi prezentare de Eugen Dorcescu, Editura „Mitron", 2012, 107 p.

Admirabil tălmăcită īn romānă de poetul Eugen Dorcescu, cititorului i se oferă spre lectură o poezie clară īn romānă, nu mai puţin īncărcată de sensuri şi referinţe livreşti rafinate ca īn original.

(*****)

 

Hedir Al-chalabi, Şoptind Suspine Mute, Editura „David Press Print", 2012, 138 p.

Hedir Al-chalabi, Ecouri de speranţă, Editura „David Press Print", 2009, 86 p.

Versuri melancolice, īn notă accentuat feminină, sentimentale, turnate atīt īn vers liber cīt şi īn cel mai cuminte, inocent, cu rimă şi ritm.

(*)

 

Dorin Mureşan, Gestul animalului mort, roman, Editura „Herg Benet Publishers", 2012, 209 p.

Prozator dezlănţuit īn argou şi situaţii epice tari, unele atingīnd binişor zona fierbinte, licenţioasă a promiscuităţii. Proza are īnsă nerv şi tensiune. Am spune că unora le-ar putea plăcea.

(***)

 

Oliver Roland, Unter der Lebenshaut/ Sub epiderma vieţii, poeme, traducere īn romānă de Mircea M. Pop, Editura „AZUR", 2012, 45 p, 8,90 euro.

„Poemele romāneşti", adică scrise la Marea Neagră, ale lui Oliver Roland sīnt cu fineţe şi empatie traduse īn romānă de Mircea M. Pop, colaboratorul nostru fidel, el īnsuşi, se vede īncă o dată, poet. Sunetul poeziei lui Oliver Roland este unul ce sugerează cititorului graţie, fineţe a notaţiei plastice şi armonie.

(****)

 

Aurelian Sārbu, Peisaj remanent, poeme, Editura „Anthropos", 2012, 60 p.

Poezie gravă, elegiac meditativă, īn contrapunct cu o percepţie naturistă remanentă.

(***)

 

Ion Dumbravă, Numai septembrie, poezii, Editura „Digital DocuPrint", 2012, 112 p.

Un aer autumnal, nu neapărat sezonier, ci mai degrabă existenţial, al sentimentelor, stărilor, articulează poemele autorului din Tārgu-Mureş. Reflecţia sui generis, interogaţia mută animă materia ce pare īn stare latentă, īn regresie ireversibilă. Un sunet acut, bacovian.

(***)

 

Simion Todorescu, Iubitele mele definiri, Editura „Nagard", 2012, 124 p.

Simion Todorovici, Cu credinţă. Cugetări, Editura „Nagard", 2012, 32 p.

Prima este o carte de aforisme, cu intenţie insistent moralizatoare, īn cea de a doua sīnt panseuri creştine de bună folosinţă.

(*)

 

on Marin Almăjan, Amintiri despre ţărani, Editura „Hestia"/ „David Press Print", 2011, 116 p.

Cunoscutul prozator bănăţean se exersează cu umor, talent şi o infinită simpatie pentru lumea rurală bănăţeană supravieţuitoare, cu toate ale ei – īntīmplări personaje, iubiri, trăsnăi – mai ales īn limbajul cel de demult, īn graiul bănăţean. Din această perspectivă textele sīnt antologice, au savoare.

(****)

 

Cornel Nistea, Īntālnirile mele cu Orlando, roman, Editura „Unirea", 2012, 314 p.

Proză nonfictivă īn substanţă, cu impact social şi politic recognoscibil adică, din „regimul celălalt", cu toate ale lui, oricīt de absurde şi stupide, oricīt de necrezut ar părea ele astăzi mai tinerelor generaţii. De aceea proza autorului de la Discobolul, are o valoare suplimentară, nu doar estetică, de document moral şi istoric.

(****)

 

Ruxandra Ivăncescu, Ochiul dragonului, Editura „Tracus Arte", 2012, 580 p.

Roman consistent datorat uneia dintre cele mai valoroase scriitoare braşovene de astăzi. Umorul conţinut, ironia fină, scufundările ficţionale istorice, evenimente şi personaje haioase avīnd un amestec ingenios de fictiv şi realism crud, fac din acest roman o lectură cu adevărat savuroasă.

(****)

 

Geo Galetaru, Apele nopţii spre dimineaţă, Editura „Eubeea", 2012, 230 p.

Cartea unui poet cu suflu, dexteritate prozodică, cu sintaxă lirică inconfundabilă.

(****)

 

Mihai Pascaru, Cuţitul de vānătoare. Īntāmplări din Munţii Apuseni, Editura „Eikon", 2011, 140 p.

Proză scurtă, nu lipsită de umor, condimentată, subsidiar, cu populara atenţionare moralicească ardeleană.

(***)

 

Cătălina-Margareta Micloş, Destăinuiri ce... ard, versuri, Editura „Concordia", 2012, 45 p.

Versuri aprinse de amor, se pare cu destinaţie ţintită.

(*)

 

Irhįzi Jįnos, Jó Bolondok ügyvédje, Editura „Riport Kiadó", 2012, 160 p.

Dialog īn limba maghiară cu unul dintre cei mai inteligenţi şi fini analişti politicieni maghiari, parlamentar şi ambasador al Romāniei, Tokay György.

(***)

 

gheorghe vidican, aspru sāngele meu, poeme, Editura „Brumar", 2012, 93 p.

Poeme orizontale, aşa zicīnd, aparent īn proză, dar īncărcate liric prin ambiguitatea expresiei şi insinuare semantică.

(****)

 

Mariana Zavati Gardner, Oglinda cu vise, poeme, Editura „Contrafort", 2012, 143 p.

Poeme īn patru limbi (īn romānă, engleză, franceză şi germană), centrate pe un personaj-pretext liric, Julia May.

(****)

 

Viorel Teodorescu, Orbeţii, Editura „Contrafort", 2011, 220 p.

Proze rafinate, ale unui narator dezinvolt.

(****)

 

Daniel Rău, Editura „Hestia", 2012, 66 p.

Poeme īn proză, baroce, īncărcate tematic şi variate ca stil, aparţinīnd unui poet foarte tīnăr, tensionat, febril īn căutatea propriei lui identităţi lirice.

(***)

 

Voichiţa Tulcan Macovei, Destine, roman religios, Editura „Tiparniţa", 2012, 185 p.

Autoarea caut㠄izbăvirea prin Cuvīnt, prin comunicare cu Divinitatea". Cale pe care o sugerează şi cititorilor ei.

(**)

 

Emil Cătălin Neghină, Inima din creier, 50 de poeme de dragoste, Editura A. T. U., 2012, 76 p.

Exact aşa cum īi spune titlul: poeme tranşante de dragoste, nesofisticate, uneori, prin inserturi cu italice, parcă īn versete inspirate din „Cīntarea Cīntărilor", actualizate, fireşte, la sensibilitatea zilei.

(****)

 

Mihai Curtean, 17, Editura A. T. U., 2012, 84 p.

Titlul reprezintă vīrsta incredibilă a autorului acestei cărţi de poezie. O stare rebelă, iconoclastă a unui genialoid care nu-şi mai īncape īn pielea lui strīmtă de adolescent, de care vrea, cu fiecare poem, să se lepede cīt mai repede. Foarte promiţător.

(****)

 

Daniel Săuca, Tranşee & şantiere. Incursiuni şi alte posibile meditaţii puse īn chip de jurnal, Editura „Caiete Silvane", 2012, 140 p.

Subtitlul cărţii este explicit. Apetitul confesiv, reflexiv al autorului este vizibil.

(****)

Ioan Valeriu Tuleu, Războiul trăit. Arădenii pe fronturile războiului mondial. Editura „Viaţa arădeană", 2012, 270 p.

O splendidă carte de istorie orală, prin supravieţuitori, īn special ţărani, concentrată asupra unei zone dramatice a istoriei noastre aflate īncă sub pecetea tăcerii vinovate sau laşe: războiul de la răsărit de Prut.

(****)

 

dan cristian iordache, karawane, Editura „charmides", 2012, 75 p.

Poezie fluentă. Planīnd parcă senină deasupra unor turbulenţe inevitabile ale vieţii, care există acolo, sub fiecare text liric care, parcă, imperturbabil le survolează.

(***)

 

kocsis francisko, melancolii īn formă continuată, Editura „Ardealul", 2012, 98 p.

Poet problematic, interogativ, patetic uneori, alteori īn texte aparent prozaice, īntotdeauna tensionat existenţial.

(****)

 

Dana Nicoleta Popescu, Măştile timpului. Mit şi spiritualitate īn proza lui Paul Eugen Banciu, Editura „Hestia & Anthropos", 2012, 242 p.

Un eseu critic complex, bine documentat, asupra prozei unuia dintre autorii bănăţeni de astăzi vizibili.

(****)

 

Alexandru Zub, La Sighet, „Fundaţia Academia Civică", 2012, 402 p.

O carte-mărturie a unei mari personalităţi a culturii romāne de astăzi despre universul concentraţionar din īnchisorile şi lagărele comuniste prin comunicări, conferinţe, dialoguri, interviuri, cu un „Cuvīnt introductiv" semnat cu empatie de Romulus Rusan.

(*****)

 

Nistor Man, Sfinţii pe care i-am īntīlnit. O convorbire cu Traian Călin Uba. „Fundaţia Academia Civică", 2012, 214 p.

O carte de istorie orală, de mărturie dramatică şi exemplară (a lui Nistor Man) realizată prin provocarea jurnalistică discretă şi inteligentă a celui ce ştie să īntrebe şi să asculte un om (Traian Călin Uba) cu un supravieţuitor al bolgiilor infernului din īnchisorile comuniste. O carte despre suferinţă, altruism, speranţă īn forţa regeneratoare a binelui şi adevărului istoric, moral şi de credinţă.

(*****)

 

Andrei Velea, Lumea e o pisică jigărită, Editura „Brumar", 2012, 100 p.

Poeme ale unui autor tīnăr dezinvolt, cu umor liric, anecdotic, persiflant, relaxat īn discurs. Semn al unei emisii lirice care şi-a găsit cu uşurinţă drumul propriu.

(****)

 

Gligor Sava, Opera poetică, 17 volume de versuri reeditate la Editura „StudIS", 2012.

Proiect editorial fără precedent: regretatului poet arădean Gligor Sava īi apare, prin vrednicia soţiei sale Mia (Maria) Gligor, reeditate, aproape toate poemele apărute īn timpul vieţii. Aventura aceasta editorială īşi are justificarea ei: ediţiile antume ale cărţilor lui Gligor Sava au apărut, multe, īn regia autorului, īn condiţii grafice, de design nu īntotdeauna la nivelul creaţiei sale lirice. Beneficiind de o prefaţă generoasă a academicianului Eugen Simion, aici īn calitate de critic literar, noua faţă a poeziei lui Gligor Sava impresionează nu doar prin cantitate (nebănuită īn timpul vieţii, cīnd despre opera lui se ştia prea puţin īn afara debutului excepţional de dinainte de 1989 de la Editura „Dacia" cu O lege care se spune īncet, carte prefaţată elogios de Ştefan Aug. Doinaş), ci şi prin disponibilitatea tematică a acestui poet temperamental şi rebel liric. "Un poet, dar autentic, notabil, care-şi transcrie emoţiile şi fantasmele īntr-un stil concentrat şi, pe spaţii mici, surprinzător metaforic īn modul, repet, al liricii lui Nichita Stănescu (...). Există suficiente motive pentru, aşa dar, a-l introduce (ediţia a II-a, tocmai se pregăteşte) īn Dicţionarul General al Literaturii Romāne. Un poet – la propriu şi la figurat – de margine ce trebuie luat īn seamă." (academician Eugen Simion).

(*****)

 

(N.R.: notarea s-a făcut de la * la ***** īn funcţie de aprecierea valorică)

 

 

inapoi la sumar